A farsang idszaka vzkereszttl (janur 6.) hamvazszerdig a tl vgt, a tavasz kezdett jelent vnegyedkezdet, amikor a hiedelem szerint megn a gonosz, rt hatalmak ereje, amelyek ellen fokozott vdekezsre van szksg. Hagyomnyai tbb pognykori nnepre vezethetk vissza. A hozz kapcsold mgikus cselekmnyek gonoszzk, bajelhrtk, de termkenysg- s bsgvarzslk is.
A farsang hrom utols napja (vasrnaptl szerdig) a legjelesebb, legmozgkonyabb, szoksokban s hiedelmekben a leggazdagabb. A farsangvasrnapot kvet htft a Balatonfelvidken hshagyhtfnek vagy farsanghtfnek nevezik. Ez a nap itt az asszonyok, ez az asszonyi mulatsgok ideje.
Asszonyfarsangrl mr a 15. szzadban Temesvri Pelbrt is megemlkezett, eltlve a fktelen mulatozst. Az sszejvetelt a stn nnepnek tartotta. Vidknkn legelevenebben s legtovbb Monostoraptiban, Szentbkklln s a Szent Gyrgy hegy tvben meghzd Raposkn lt a szoks, de ismertk, st hajdan gyakoroltk a kzeli Salfldn is. A szoksrl Olh Jnos ttvzso-nyi reformtus lelksz is emltst tett az 1834. vi Tudomnyos Gyjtemnyben.
Az asszonyfarsang a bakonyi nmet falvakban sem ismeretlen. Nhny vtizede mg gyakoroltk az Ajka melletti Magyar-polnyban. A balatonfelvidki Pula s Ttvzsony nmet telepeseinek ugyancsak szoksai kz tartozott. Az utbbi faluban feleleventettk a szokst. (Veszprm megybe 1720-1780 kztt teleptettek nmeteket Bajororszgbl s frank fldrl.)
A terletnkn ismert szoks prhuzamai a magyar nyelvterlet ms rszein is megtallhatk. A Kapos-mentn az asszonyok frfiruhba ltzve tncoltak, mulattak e napon. Bkkszentke-reszten faforgccsal, Mtraalmson pedig jgcsappal borotvltk meg a maskarba ltztt asszonyok az elfogott frfiakat. Este pedig frfi nlkli n. macskablt tartottak. Rbagyarmaton is kln tncoltak az asszonyok, st, htfn csak k tncolhattak. Analgis cselekedeteket vgeztek, azt hvn, hogy amilyen magasra felugranak, olyan magasra n meg a kenderk.
A Balatonfelvidken a htfi napon nyolc-tizenngy rokon-, koma- s szomszdasszony sszefogott, egyikk hzban tallkozvn. Ide belpve "Isten ltessen bennnket nevnk naptyn!" kszntssel dvzltk egymst. Amikor valamennyien egytt voltak, akkor elindultak egyikk pincjhez a szlhegyre farsangolni. A mulatsghoz az ennivalt: kvesztett sonkt, kenyeret s fnkot, valamint az ilyenkor hagyomnyos papriks- zsros pogcst a fejkre tett ebdviv kosrban, gondosan letakarva szalvtval, vittk fel. Mr dlutn a hegyen voltak, s ott maradtak estig. A pincben mindent feltettek az asztalra, az tel mell bort is. Ettek, kzben trflkoztak, de ittak is. A hziasszony szorgalmasan tltgette a poharakat. Vgl nekelni kezdtek. Frfiak ide nem tehettk be a lbukat, kivve az egyes falukban mkd parasztzenekar tagjait - hrom hegedst s egy bgst - akik ezen a napon pincrl-pincre jrva muzsikltak a mulatozknak. Gyakran elfordult, hogy az asszonyok egymsba kapaszkodva tncra is kerekedtek. Az esetek tbbsgben ez nem volt igazi tnc, inkbb forgs s ugrls. Valamikor minden bizonnyal termkenysgvarzsl, kultikus cselekedet volt, eredeti rtelmt azonban elvesztette.
Ezekben a falvakban farsang htfjn szabadjra engedett kedvvel mulathattak az asszonyok, nem illett megszlni ket rte. Mindez arra utal, hogy tevkenysgk mgikus cselekedet volt. ltalban azt tartottk: "htf az asszonyok, kedd az emberek" (frfiak).
Vghez kzeledvn a mulatsg, bementek a pincbe, ahol "meglovagoltk" a hordkat, azaz rltek egy-egy hordra, htul, mint a lovat, megcsapkodtk. Mindezt harsny nevets, kiabls, nekls kzepette. Tevkenysgk, habr ma mr semmit nem tudnak rla, mgikus rtelm. A mulatsg vgeztvel minden asz-szony szalmt vagy zspot vett maghoz a "tkektsbl", azaz nhny szlat kihzott s hazavitte. Otthon a tykok al tettk, hogy sokat tojjanak s a kotls majd jl megljn a tojsokon. A szalmhoz ez esetben ugyanaz a hiedelem kapcsoldik, mint a Luca napi kotyolskor. Mindkett kzppontjban a termkenysg, az let jelkpe, a tojs ll. Az asszonyfarsang szoksa a termkenysgvarzslson tl farsangi lakmrozs is, bcs a bsgtl a hossz bjt eltt. Raposkn a mulatoz asszonyokat akkor tartottk mg jzannak, ha a mulatsg vgn a lehet leggyorsabb ritmusban hromszor hibtlanul vgignekeltk egy dal kvetkez refrnjt:
Az n szoknym szz rnc,
Szz-szz rnc, de szz rnc.
Az asszonyfarsang szoksnak szleskr eurpai prhuzamait Gunda Bla gyjttte ssze s elemezte A rostaforgat asszony c. ktetben (Bp., 1989. 131-143), feltrva a szoks trtneti httert is, utalva llektani tnyezire.
rta: LACZKOVITS EMKE
FORRS
DOKI ~ PAPUCS